Sura problemet

Länge har vi haft problem med att tvätten luktar surt. Värst har de varit handdukar och mörka tvätten. Trodde ett tag att de var för att jag inte öppnade luckan direkt när tvättmaskin var klar. 
Har inte orkat brytt mig för än nu då det har blivit värre, så jag googlade problemet! Och det visar sig att jag inte är den ända som har haft de problemet... Vi är många som har varit blinda och gått på tvättmedelföretagens försäljningsknep att tvätta i 30 grader! Tvätten blir inte ordentligt ren och det samlas smuts och bakterier kvar i maskinen. 

Jag gjorde rent tvättmedelsfacket. Hällde i en påse citronsyra i tvättmedelsfacket och körde igång en maskin på 90 grader. Sedan ska du ytterligare köra en tom maskin men nu ha i tvättmedel för vita textiler då den innehållet en ynka procent blekmedel. 
Sedan tvättade jag kläder efter de men märkte efter några veckor att jag fortfarande inte märkte nå skillnad. 
Så då köpte jag ett pulver (2-pack) på Willys som man skulle hälla i tvättmedelsfacket (en påse!) och sedan köra igång på 60 grader. 
Jag valde även att byta ut mitt tvättmedel och sköljmedel helt och hållet, då jag har kört samma sort i flera år. 
Jag bytte Vias tvättkapslar till Vias tvättpulver. Och Softlan Outdoor Fresh till Comfort Lavendel. 
Jag tvättade gardiner och sedan filtar. Och vilken skillnad!!!! Nu luktar det verkligen gott och inte den där småsura doften som jag känt innan. 
Nu återstår det bara att se om jag får samma positiva effekt när jag ska tvätta handdukar och mörktvätt nästa vecka. 
Och hädanefter så kör jag de mesta på 60 grader!! Undantag vissa saker då såklart...






Allmänt | |
#1 - - Siri:

Åh har också haft de problemet! Körde dock "bara" en maskin i 90 (en tom) å sem köpte ja vanish (gröna burken) som ska ta bort bakterier. Har i lite i varje tvätt å blev av med den småsura lukten